Edelliseen kirjoitukseen nimimerkki marika osasi kommentoida sellaisen totuuden, jota olen kysellyt Kelalta useampaan otteeseen, mutta saanut aina hyvin ympäripyöreän vastauksen. Minulle ei siis ilmeisesti olekaan tulossa työmarkkinatukea joulu-tammikuulta, koska olen saanut silloin kotihoidontukea. Minä nimenomaan kysyin sitä moneen otteeseen ja kysyin että olisiko parempi siirtää tuki miehelle, mutta minulle kerrottiin että kyllä työmarkkintukea saa ja kotihoidontukeakin jos lapset eivät ole hoidossa, tosin sitten vähän miinustellaan. Eivätpä kertoneet, että miinustelujen myötä työmarkkinatuki menee nollille.

Eikä vieläkään ole rahaa tulossa yhtään mistään, vaikka soitin paikalliseen toimistoon ja pyysin kyynelehtien kiirehtimään asiaamme. Suhtautuivat asiaani aika empaattisesti siihen asti, kunnes kysyin olisiko minulla aiheita tehdä tästä kantelu. Ihmisiä sielläkin kuulema on töissä, ja tekevälle sattuu. Saahan tekevälle sattua, mutta saako sattumuksen seurauksena jo ennestäänkin ahtaalla olleen perheen tönäistä nälkärajan yli? Yritän suhtautua tähänkin kasvattavana kokemuksena josta jotain oppii, mutta alkaa mennä jo vähän yli. Vaikka mielelläni näyttäydynkin peruspessimistinä, en osaa olla katkera mistään. Taitaa olla aika oppia sekin taito.