Olen kirjoittanut jo ainakin tsiljoona kirjoitusta onnellisuudesta, mutta niiden valmistuttua pyyhin ne posket kuumina pois. Ei ole pohjoispohjalaiselle sopivaa semmoinen. Luulevat vielä että minä luulen olevani jotakin, mitä en tietystikään luule. Älkää tekään luulko.

Haluan kuitenkin tuoda julki sen, miten hyvä minulla on nyt olla. Vuosi sitten olin niin kovilla etten edes pystynyt ajattelemaan koko asiaa. Nyt minulla on ympärilläni paljon mukavia ihmisiä ja asioita, joista pidän hirmuisen paljon. Tämä Veeran kirjoitus antaa ymmärtää että olen ehkä jopa saanut muitakin hullaannutettua mukaan minulle tärkeään asiaan, ja se tuntuu aika huisalta. Minä, vaatimaton, surkea pieni minä! Pienestä minästä tulikin oiva aasinsilta toiseen asiaan, joka on lietsonut tätä hyvänolon tunnetta: vaaka on jo kahtena aamuna aloittanut lukunsa kuutosella. Uuh! Normaalipaino alkaa olla lähellä. Pitkään pitämäni mittataulukko paljastaa, että vuodessa lantiolta on karissut seitsemän, reidestä viisi ja vyötäröltä kapiset kolme senttiä. En minä mikään keijukainen ole enkä sellaiseksi edes pyri, mutta täytyy myöntää että olen peilin näyttämään kuvaan nykyään ihan tyytyväinen. (Vai saako noin kirjoittaa? Jos minusta ei koskaan enää kuulu mitään, taivas on tipahtanut päähäni ja murskannut minut kostoksi röyhkeästä kapinasta naiseuden perimmäisiä myyttejä vastaan.)

Sellainenkin tyytyväisyyttä lietsova asia elämässäni on, että pitkien keskustelujen jälkeen päätimme mieheni kanssa että lapset jatkavat kotihoidossa ensi kevääseen. Minä jatkan täysipäiväisesti töissä, ja mies on nyt siis ryhtynyt koti-isäksi. Muutamia opintoviikkoja hänen tulee luonnollisesti suorittaa ettei armas asuntomme mene alta, ja toivotaan että se onnistuu. Muuttaminen ei nyt oikein sopisi kuvioihin. Parisuhdekriisikin taitaa olla tältä erää ohi. Minulla ei taida olla mitään pätevää syytä kriiseilyyn, jos toinen ostaa etukäteen kylmäsavupaistia jääkaappiin kun toinen on lähdössä hurvittelemaan.

Jaksatteko lukea vielä vähän työhuttua? Entuudestaan työpaikalla oli jo Sydän, sydämestä näköis-Tomi ja näköis-Tuomas. Nyt joukkoon on liittynyt kesätyöntekijöiden muodossa myös näköis-Juho ja naapuribändin puolelta näköis-Liukkonen ja näköis-Kanula. Olen jo taputellut itseäni selkään loistavasta työpaikan valinnasta.