Uusi allergialääke ei joko auta, tai sitten paiseita nostattaa tämä tilanne, johon olen yllättäen ajautunut. Perjantaina piti olla polven magneettikuvaus, mutta jouduin perumaan sen, koska keskimmäinen ryhtyi päiväkodissa rajuihin oksennushommiin torstaiaamuna, eikä ketään saa kirveelläkään uhkaamalla vahtimaan vatsatautista lasta. Eikä minulla ole edes kirvestä. Maanantaille oli varattuna toiseksi ainoan viisaudenhampaan poisto, mutta nyt molempi nuoremmista on kuumeessa. Damn.

Tutkailin tätä sivustoa, josta opin että sairaan lapsen hoitovapaassa viikonloppu katsotaan ei vapaapäiviksi, vaan sairaan lapsen hoitovapaaksi jos se on työpaikalla vakiintunut tapa. Nyt sunnuntaina minulla ei ole mahdollista selvittää sitä oman työnantajani osalta. Eli en tiedä onko minulla oikeutta jäädä palkallisesti hoitamaan sairaita lapsiani vai joudunko tekemään sen palkatta, meillä kun lapsen pitää tervehtyä kolmessa päivässä, joista kaksi olen käyttänyt. Tai neljä, jos viikonloppu ei ole vapaata. Toisaalta en myöskään tiedä onko oikeus sairauskohtainen, lapsikohtainen vai mitä ihmettä, jolloin koko oikeus ylipäänsä olla pois töistä on vähän kyseenalainen.

Viikonloppujen turvaverkko terveiden lasten osalta pelittää ihan mukavasti, mutta arkena ja sairaita lapsia en näköjään saa sitten mihinkään. Mihin ihmiset ne sitten yleensä tuuppaavat? Tuon kolmen päivän hoitovapaan tarkoitus kun pohjimmiltaan on lasten hoidon järjestäminen eikä suinkaan terveeksi hoitaminen. En jummarra. Onko kaikilla naapurissa työttömiä jotka eivät välitä sairastuvatko vaiko eivät? Ovatko kaikkien vanhemmat jääneet jo pois työelämästä ja asuvat naapurissa joutilaina? Vai onko kaikilla muilla au pair passissa tällaisten tilanteiden varalta?
 
Edelliseen kirjoitukseen viitaten ymmärtänette, ettei lasten isä liene käytettävissä, varsinkaan koska minulla oli sovittu meno eikä kyse ole puhtaasta byrokratiasta. Y-mies taas on minun henkilökohtaista hyvinvointiani varten eikä mikään lastenhoitotarvike, ja sitäpaitsi töissä. Niinkuin kaikki muutkin tutut. Huoh.

HL18_10.gif