Olen ollut upouuden läppärin omistaja vasta puoli päivää, kun törmäsin ongelmaan, joka olisi kyllä pitänyt osata ennakoida paljon aikaisemmin. Kas kun haaveissa oli istua sohvalla läppäri sylissä, sen sijaan että kyyhöttäisi tuolla olohuoneen nurkassa pöytäkoneen ääressä tai vaihtoehtoisesti istuisi sohvalla kissa sylissä televisiota katsomassa. Nyt istun kyllä sohvalla läppäri sylissä, mutta uutta maailmanjärjestystä oivaltamaton Saima-eläin tunkee läppärin näppikselle ja onnistuu pilaamaan hyvin pitkälle kaiken. Ainakin minua turhautti tuimasti kun kissa asetti tassunsa kolmatta kertaa täsmälleen virtanapin päälle.

Mutta tästäkin huolimatta olen varsin tyytyväinen ostokseeni. Tämä reissu veikin tietokoneenostoneitsyyteni, sillä ikuna aikaisemmin en ole uutta konetta ostanut. Enkä kauhean aktiivinen tainnut tälläkään kertaa olla, sillä atk-orientoitunut Y-mies hyvin pitkälle säästi minut kaikkeen siihen lyhennejargoniin perehtymiseltä tietämällä mitä tarvitsen, kuinka paljon siitä kannattaa maksaa ja mistä sen saan. Reissu toki tuli vieneeksi tiliä niin lähelle hyhmäisiä lämpötiloja että periaatteeessa vähän hirvittää ja voi olla että ruokavalio tulee lähiaikoina sisältämään runsaasti enemmän kaurapuuroa kuin yleensä, ja toki pitää varmaan ottaa huomioon sekin että X-mies saa varmasti tietää että olen ostanut uutta ja hienoa joka varmasti viittaa siihen, että hänen maksamansa (siis Kelasta tulevat) elatusmaksut menevät vain minun mielihalujeni tyydyttämiseen ja silkkaan silkkoon.

X-mieheenkin olen ollut yhteydessä tämän kommunikoinnin toimimattomuuden tiimoilta, jota ole itsekseni harmitellut ja pitkään. Kerroin ihan asiallisesti että minua surettaa ja harmittaa se, ettei hän vastaa viesteihini, joka tekee lasten asioiden hoitamisen aikalailla mahdottomaksi. Kerroin, että ellei meininki muutu, minä pesaisen kätöseni ja annan X-miehen hoitaa asiat lastenvalvojan kautta, koska katson että asia vie minun voimavarojani ihan turhaan. Tähän viestiin X-mies toki vastasi, huomauttaen että minähän se olen, joka estää lapsia pitämästä yhteyttä, kun en käske heitä soittamaan, en kertonut viime vuonna lapsille isänsä syntymäpäivän sattuvan tapaamisviikonlopulle, enkä ilmoittanut meidän pääseen lomamatkalta takaisin kotiin. Yritin taas vikistä jotain että vittusaatana, a) ei ole lasten asia soitella sinulle vaan sinun lapsille, b) en tiennyt että syntymäpäivä pitää ilmoittaa, mutta ilmoitan kyllä mielelläni kaikki ne päivämäärät jotka pyydät minua ilmoittamaan hyvissä ajoin, ja että c) ilmoitan kyllä kaikki sellaiset asiat, jotka minua pyydetään ilmoittamaan, mutta että en edelleenkään osaa lukea hänen ajatuksiaan, enkä siis tiedä mistä tulee valitusta liiallisesta spämmäämisestä ja mikä taas on tätä yhteydenpidon laiminlyömistä. Kaiken tämän toki hyvin korrektisti muotoiltuna. Enkä tietenkään saanut vastausta uteluihini mistä tämä kovin passiivisaggressiiviselta tuntuva käytöksensä johtuu. Luurimen korvaan lyöntejäkin on kuulema tullut vain yksi (kolme kylläkin minun laskujeni mukaan) ja nekin johtuivat vain minusta.

Joten ei ilmeisesti mitään hätää. Tämä toista lasta sorsiva tapaamisjärjestelyehdotuskin on oikeasti vain lapsia paremmin huomioon ottava tapaamisjärjestelyehdotus, ja minun tulisi vakavasti miettiä omia motiivejani, kas kun X-miehestä kovasti tuntuu siltä että minä haluan vain turvata oman vapaa-aikani ja viis piittaan siitä, mikä olisi lapsille paras järjestelmä. Rakkaat lukijat, täytyy häpeäkseni tunnustaa että en vain kyennyt olemaan kääntämättä asiaa toisinpäin ja kysyä, voisiko mitenkään olla mahdollista että X-miehelle sopimiuksessa olisikin tärkeää vain se, että minulle ei jää vapaa-aikaa - ja voisiko mitenkään olla sattumaa että hän ehdottaa tällaista silloin, kun oma tilanteensa on muuttumassa uuden lapsen syntymisen myötä sellaiseksi, että nurkissa on koko ajan joku ipana jota ei saakaan työnnettyä mihinkään pois. Eli taisi mennä lastenvalvojan kautta kulkemaan nämä kaikki sopimusuudistukset, sillä tuskinpa enää ikinä mitään vastausta saan. Eihän X-miehessä tosiaankaan omasta mielestään ole mitään vikaa, vaan vika löytyy ihan aina jostain ihan muualta. Exät ovat exiä syystä - ja hyvä niin.